top of page
foxway-logo.png
Bransch: IT & Tech
Webb: foxway.com/sv/
E-post: john.nilsson@foxway.com
Kontakt: Johnjohn Nilsson
JJ and Alexia_edited.jpg
Vad gör Foxway? 

– Foxway är det ledande tech-företaget i Europa inom cirkulär tech, dvs återtag, ”trade in” return logistik från nästan 120 länder, leverans av hållbara IT-tjänster i Norden med fokus på offentliga sektorn, medium och storbolag. Allt sker cirkulärt och vi är det enda bolaget i branschen som kommer ta avstånd från linjära modeller från 2025 och framåt. Vi siktar på att enligt EU taxonomin ha >75 ESRS E5 (sustainable revenue, circular business models)

 

Många bolag integrerar hållbarhet i sin affär har ni behövt göra det eller är hållbarhet affären för er?

– Tyvärr, vilket många studier visat, så investeras nästan 70–80% i meningslös ”accounting” inte ansvarighet, data disclosure snarare än impact. Foxway har tagit en annan riktning. Vi vill inte ha feel-good, eller gömma oss bakom certifikat och rewards, Techbranschen är ett uppenbart problem för planeten och påverkar de flesta av våra 9 områden inom ”the planetary boundiras” negativt.

Så svaret är, det är inte en ”investering” det är själva kärnan i vad vi gör, hela affärsidén är hållbar som ett DNA. Vi arbetar efter en vision,  (2028) – Authentically sustainable within the planetary boundaries – Growing by degrowing the industry.
Till det så har vi internt ambitionen att vara frontrunners och leaders.  

 

Hur minskar era lösningar miljöpåverkan och samtidigt skapar värde för era kunder?

– Vi arbetar aktivt med två begrepp (förlåt engelskan) Sufficiency & Circularity. Vi tillåter inte ”nudging” eller triggar konsumtion, vi rör oss bort från kampanjer och Black Friday, vi vill inte ha kampanjer mot barn och tonåringar. Vi arbetar alltid nära forskning och verklighet, dvs transparent få kunderna arbeta mot cirkularitet, köpa hållbara produkter, långlivade produkter och också på ett bra sätt bidra till reparationer, refurbishment, återtillverkning etc. Totalt sett ger förhoppningsvis vår modell både medvetenhet och ”Degrowth i branschen”

 

I framtiden, vilka ser ni är det stora utmaningarna och vilka innovationer och samarbeten kommer vara avgörande för att övervinna dessa?

– Ett av de största problemen är behovet av koncensus, meningslösa konferenser certifieringar och feel- good-aktiviteter. 42 av 43 indikatorer enligt ”system change lab” state of climate action 2023 är utanför målet eller i fel riktning. Addera de andra problemen som Stockholm Recilience Center pekar på. Vi har utöver det aldrig haft fler slavarbetare, värre hastighet på utrotning av vår biomassa, biosfär och djurliv. Barn och unga mår dåligt och tappar hoppet. Detta är utmaningen, ”peak-consumptions” samhället omöjliggör en framtid för planet. För att övervinna detta behövs organisationer som CSR Sweden som driver förändring. Vi måste få företagen, samhället och regulativa myndigheter att agera och ändra. Det finns ingen enskild strategi eller hållbarhetsrapport eller ”feel-good” forum. Problemen är större och vi måste vara en del av ”change” Foxway vill och är en del av just det och därför ville vi bli en del av er organisation och bidra till insikt och förändring.

bottom of page